Pieśni w drodze
Pod koniec lipca wyruszają piesze pielgrzymki, zdążające do ośrodków kultu religijnego – miejsc sławnych z objawień bądź cudów. W tym roku najdłuższą trasę przebędzie pielgrzymka idąca z Helu do Częstochowy. W ciągu niespełna dwudziestu dni pątnicy z pieśnią na ustach przemierzą 640 kilometrów. Pielgrzymowanie (w Polsce) ma niezwykle długą tradycję. Jaki repertuar śpiewa się w drodze i jaki jest obraz pielgrzyma w tradycji ludowej? ![]() Pielgrzym podczas modlitwy, autor fotografii nieznany, 1939 r., źródło: Polona. Pieśni religijnePolski folklor tradycyjny w znacznej mierze związany jest z rokiem liturgicznym kościoła katolickiego. Na Święta – zarówno Bożego Narodzenia jak i Wielkanocne – śpiewa się kolędy i pastorałki. W maju – miesiącu, który w kościele katolickim poświęcony Matce Bożej, przy kapliczkach śpiewa się pieśni ku jej czci. W czerwcu tradycje ludowe zaobserwować można podczas procesji Bożego Ciała. Z kolei podczas postu – muzyka na wsiach niknie. Warto pamiętać, że w Polsce ludowa pieśń religijna związana jest nie tylko z katolikami ale też wyznawcami prawosławia czy protestantami. Także wielu ze świętych ma swoje miejsce w folklorze – w przysłowiach, powiedzeniach, opowieściach czy pieśniach. Często patroni poszczególnych dni służą jako „drogowskaz”. Na przykład Kolberg podaje, że w Polsce południowej (Tarnowskie, Rzeszowskie) od dnia 29 czerwca „kłos w życie bieleje”, bowiem „Święci Piotr i Paweł zapalają korzonki w życie” (DWOK, T. 48, s. 82). Z kolei niecały miesiąc później, 25 lipca, „po świętym Jakubie w swoim garnku każdy dłubie (bo zbiór skończony)” (DWOK, T. 48, s. 83). Legenda o tym jak Chrystus wędruje z Apostołami:
Oskar Kolberg, DWOK, Przemyskie T. 35 str. 201-202, źródło: Polona.
Pielgrzymki i pielgrzymiZjawisko pielgrzymowania do miejsc świętych ma długą tradycję, znane było już w Starożytnym Egipcie, Rzymie i Grecji, a także w innych dawnych tradycjach kulturowych.
![]() Kamienny pielgrzym koło Nowej Słupi, Plater-Zyberk Stefan, 1932. Źródło: Polona. Najbardziej znanymi miejscami pielgrzymowania są: Jasna Góra, Łagiewniki, Licheń Ostra Brama. Ale często pielgrzymuje się także do mniej znanych sanktuariów i kalwarii: Kodeń, Kalwaria Pacławska, w szczególności też do lokalnych ośrodków kultu. na przykład dla regionu lubelskiego charakterystyczne są pielgrzymki do: Wąwolnicy, Kodnia, Janowa Lubelskiego czy Leśnej. ![]() Zdj. Obraz N. Maryi P. Częstochowskiey, grafika, autor nieznany, źródło: Polona
![]() Odpust w Kalwarii Zebrzydowskiej, autor zdjęcia nieznany, źródło: Polona. ![]() Odpust w Kalwarii Zebrzydowskiej, autor zdjęcia nieznany, źródło: Polona. Pielgrzymując chłopi często ozdabiali spotykane krzyże i kapliczki kolorowymi paciorkami, ręcznikami i fartuszkami. Paciorki chętnie wieszano Matce Boskiej na szyi, a świętym przypinano je do biretu czy habitu. Podczas pielgrzymki spotkać można było też dziada-lirnika. Barwnie swoje spotkanie z dziadami podczas pielgrzymki opisuje Reymont:
Reymont uznał obecność dziadów za niesmaczną, choć równocześnie przysłuchiwał się nabożnym pieśniom wykonywanym przez jednego z dziadów. Symbolika dziada wędrownego w kontekście pielgrzymki jest niezwykle istotna. Dziad-żebrak w kulturze ludowej kojarzony był przede wszystkim z przodkami i ze zmarłymi. Dziadowie byli ludźmi drogi, najczęściej działali poza okolicą swojego zamieszkania – zatem w społecznościach, do których przybywali byli traktowani jako przybysze, obcy, ale również, z powodu wędrowania od odpustu do odpustu z kijem i torbą na ramieniu, jako pielgrzymi (ludzie będący kościoła i blisko Boga). Podobnie jak postać dziada, tak i instrument, na którym najczęściej grywał – lira korbowa, postrzegana była niejednoznacznie. Pieśni śpiewane w drodzeRepertuar wykonywany podczas pielgrzymek funkcjonuje w dwóch obiegach: ustnym (oralnym) oraz pisanym. Religijne pieśni pielgrzymkowe znaleźć można w zasobach Archiwum Etnolingwistycznego UMCS oraz Archiwum Muzycznego Folkloru Religijnego KUL.
Władysław Reymont barwnie opisywał pieśni pielgrzymkowe, zwracając uwagę na, to że niejednokrotnie słychać kilka różnych pieśni naraz:
Pielgrzymki za tem to nie tylko rytuał przejścia i budowanie communitas (więcej o tym pisze Barbara Śnieżek), ale także ciekawe zjawisko akustyczne, które dziś, dysponując całą wiedzą i myśleniem o pejzażu dźwiękowym i ekologii akustycznej zapoczątkowanymi przez kanadyjskiego badacza i kompozytora Murraya Schafera, nazwać schizofonią. Pieśni wykonywane podczas pielgrzymek to z jednej strony repertuar religijny, funkcjonujący także w innych, poza pielgrzymkowych kontekstach. Z drugiej strony pielgrzymki związane są z pieśniami kojarzonymi z konkretnymi miejscami kultu. Często pieśni pielgrzymkowe są wielozwrotkowe. Teksty potrafią sięgać nawet do 50. zwrotek. Wśród repertuaru pielgrzymkowego wyróżnić można:
Na podstawie: S. Niebrzegowska-Bartmińska, Pieśni pielgrzymkowe, w: Lubelskie, Polska Pieśń i Muzyka Ludowa, Cz. III,s. 592-583. Pieśń do Matki Boskiej Gidelskiej:
Pieśń do Matki Boskiej Leśniańskiej:
Pieśń Żegnamy cię, Jasna Góro:
![]() Matka Boska Gidelska, grafika, miedzioryt, autor nieznany., rok. Przed 1800. Źródło: Polona. Ciekawym odwróceniem sytuacji pielgrzymkowej, o którym wspomina Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska w opisie pieśni pielgrzymkowych w lubelskim tomie Polskiej Pieśni i Muzyki Ludowej, jest peregrynacja obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej: to Matka Boska przychodzi do ludzi. Bardzo często tzw. pieśni śpiewane za obrazem, to te same utwory, które w trakcie pielgrzymki wykonują pątnicy udający się do świętych miejsc.
|